SE702 Opdrachtomschrijving
PO Geluk
Jullie maken in een groepje
van maximaal 4 leerlingen een minidocumentaire over het onderwerp ‘Geluk’. Het
gaat om een minidocumentaire die gebruikt kan worden in de lessen
levensbeschouwing voor de havo bovenbouw op scholen door heel Nederland. Het
doel van de documentaire is om de leerlingen op een praktische manier meer kennis
en inzicht krijgen in het thema en onderwerp ‘geluk’.
Bij het voorbereiden en
uitvoeren van deze praktische opdracht, het opnemen van scenes en ander
beeldmateriaal en de montage zelf, gaan wij ervanuit dat je als groepje je aan
de algemeen geldende maatregelen houdt rondom Covid19, zoals het houden van 1,5
meter afstand.
Waar bestaat jullie
documentaire in ieder geval uit:
1. Een
introductie / inleiding
2. De twee concrete situaties waarin het begrip ‘geluk’ en
één of meer begrippen rondom geluk een rol spelen, voor elke situatie bestaande
uit:
a. De situatie zelf
b. Een uitleg aan de kijkers van de docu hoe in de
betreffende situatie geluk en bepaalde aspecten/onderwerpen van geluk aanwezig
zijn.
3. Afsluitend een eigen reflectie als groepje op het
onderwerp geluk.
Ad 1)
Denk erom dat het een
documentaire is voor tijdens een les! Zorg dus voor een duidelijke inleiding,
duidelijke structuur, duidelijke uitleg, maar ook interessant genoeg om de
aandacht van de leerlingen te krijgen.
Ad 2)
In de documentaire verwerken
jullie minimaal twee concrete situaties waarin het begrip ‘geluk’ en één
of meer begrippen rondom geluk een rol spelen. Denk daarbij aan eigen
ervaringen maar het mogen ook ervaringen zijn van anderen, bijvoorbeeld uit het
nieuws. Heel actueel is natuurlijk de hele situatie rond het coronavirus. Verwerk
de situaties op een creatieve manier in jullie documentaire zoals bijvoorbeeld
door de situatie zelf na te spelen of na te spelen met poppen/getekende
figuurtjes, of door een animatie te maken, of door videobeelden met een
voice-over of door het verhaal te vertellen. Daarna gebruiken jullie die
concrete situatie om als documentairemakers duidelijk te maken/uit te leggen
wat geluk is en wat de begrippen rondom geluk die in de situatie verwerkt
zitten betekenen.
Ad 3)
Aan het einde van de
documentaire geven jullie als documentairemakers een eigen reflectie op het
thema geluk. Reflectie is het terugkijken, bespiegelend overdenken en zoeken naar
betekenis van wat je hebt gezien, ervaren, gedacht of gedaan en daar lering uit
trekken.
Wat zijn dan de begrippen
rondom geluk die in de concrete situaties verwerkt en uitgelegd moeten worden? Onderstaand
worden alle begrippen die we in de afgelopen periode rondom het thema ‘Geluk’ hebben
behandeld, ingedeeld in zeven verschillende groepen:
1. Geluk hebben en gelukkig zijn
2. Ongrijpbaar en persoonsgebonden zijn van geluk
3. Autonomie, betrokkenheid en competentie van het ABC van
geluk
4. Paradox 1, paradox 2 en paradox 3 van de paradoxen van
geluk
5. De hoofdwegen naar geluk: lot, toeval en maakbaarheid van
geluk
6. Egoïsme, positief egoïsme en hedonisme als vormen van
enkelvoudig of individueel geluk
7. Altruïsme, utilitarisme, naastenliefde en mededogen,
Levinas en de Ander en Ubuntu als vormen van meervoudig of gemeenschappelijk
geluk.
Uit elke groep moeten jullie
minimaal één begrip behandelen in jullie totale documentaire.
Het kan en mag dat je uit een bepaalde groep meerdere begrippen behandeld en het
mag dat een bepaald begrip in meerdere concrete situaties terugkomt. Zolang
uiteindelijk maar in de gehele documentaire van elke groep minimaal één begrip in
de docu verwerkt zit, dus bijvoorbeeld in ieder geval één van de drie paradoxen
van geluk.
Dan nog een aantal zaken op
goed op te letten:
Ø De totale lengte van de minidocumentaire is tussen de
zeven en negen minuten.
Ø Het is niet voldoende om de begrippen alleen te noemen en
de definitie te geven, je moet de begrippen ook goed toepassen in de
situatie die je hebt uitgebeeld en goed uitleggen.
Ø Iedereen moet in de documentaire in beeld komen en de
tijdsduur dat jullie in beeld komen moet enigszins gelijkwaardig zijn! Of als
jullie alleen werken met animaties, iedereen moet te horen zijn in de
voice-overs.
Beoordelingsmodel:
Begrippen (minimaal 1 van
elke groep) juist uitgelegd |
max 2p |
Begrippen (minimaal 1 van
elke groep) goed toegepast |
max 4p |
Kwaliteit en creatieve
niveau van de concrete situaties waarin het begrip geluk en één of meer
begrippen rondom geluk een rol spelen. |
max 2p |
Vormgeving en structuur documentaire
(duidelijke inleiding, duidelijke structuur, informatief en interessant
gebracht) |
max 1p |
Kwaliteit van de reflectie
over geluk op einde van documentaire |
max 1p |
Niet wekelijks inleveren uitwerking
tussentijdse stand van zaken |
max -2p |
Elke minuut dat de
documentaire te lang of te kort is. Dus bijvoorbeeld een documentaire van
6:00 minuten tot en met 6:59 minuten krijgt -1 punt. |
max -7p |
Slechte kwaliteit beeld en
geluid (bv wazig beeld, onverstaanbaarheid) |
max -4p |
Te laat inleveren van
minidocumentaire |
max -4p |
Inlevermomenten:
Ø Aan het einde van elke lesweek levert de groep een
uitwerking in van de stand van zaken (Word-document). Via Magister- berichten;
de chat in Teams of via mijn schoolmail. In deze uitwerking werkt de groep naar
een script voor de gehele documentaire.
Ø Uiterlijke inleverdatum is vrijdag 16 april einde dag. Het
bestand dat wordt ingeleverd moet direct afspeelbaar zijn en in de naamgeving
van het bestand moet je klas en jullie namen zitten.