SE702 Opdrachtomschrijving PO Geluk                           

 

Jullie maken in een groepje van maximaal 4 leerlingen een minidocumentaire over het onderwerp ‘Geluk’. Het gaat om een minidocumentaire die gebruikt kan worden in de lessen levensbeschouwing voor de havo bovenbouw op scholen door heel Nederland. Het doel van de documentaire is om de leerlingen op een praktische manier meer kennis en inzicht krijgen in het thema en onderwerp ‘geluk’.

 

Bij het voorbereiden en uitvoeren van deze praktische opdracht, het opnemen van scenes en ander beeldmateriaal en de montage zelf, gaan wij ervanuit dat je als groepje je aan de algemeen geldende maatregelen houdt rondom Covid19, zoals het houden van 1,5 meter afstand.

 

Waar bestaat jullie documentaire in ieder geval uit:

1.    Een introductie / inleiding

2.    De twee concrete situaties waarin het begrip ‘geluk’ en één of meer begrippen rondom geluk een rol spelen, voor elke situatie bestaande uit:

a.    De situatie zelf

b.    Een uitleg aan de kijkers van de docu hoe in de betreffende situatie geluk en bepaalde aspecten/onderwerpen van geluk aanwezig zijn.  

3.    Afsluitend een eigen reflectie als groepje op het onderwerp geluk.

Ad 1)

Denk erom dat het een documentaire is voor tijdens een les! Zorg dus voor een duidelijke inleiding, duidelijke structuur, duidelijke uitleg, maar ook interessant genoeg om de aandacht van de leerlingen te krijgen.

 

Ad 2)

In de documentaire verwerken jullie minimaal twee concrete situaties waarin het begrip ‘geluk’ en één of meer begrippen rondom geluk een rol spelen. Denk daarbij aan eigen ervaringen maar het mogen ook ervaringen zijn van anderen, bijvoorbeeld uit het nieuws. Heel actueel is natuurlijk de hele situatie rond het coronavirus. Verwerk de situaties op een creatieve manier in jullie documentaire zoals bijvoorbeeld door de situatie zelf na te spelen of na te spelen met poppen/getekende figuurtjes, of door een animatie te maken, of door videobeelden met een voice-over of door het verhaal te vertellen. Daarna gebruiken jullie die concrete situatie om als documentairemakers duidelijk te maken/uit te leggen wat geluk is en wat de begrippen rondom geluk die in de situatie verwerkt zitten betekenen.

 

Ad 3)

Aan het einde van de documentaire geven jullie als documentairemakers een eigen reflectie op het thema geluk. Reflectie is het terugkijken, bespiegelend overdenken en zoeken naar betekenis van wat je hebt gezien, ervaren, gedacht of gedaan en daar lering uit trekken.

   

Wat zijn dan de begrippen rondom geluk die in de concrete situaties verwerkt en uitgelegd moeten worden? Onderstaand worden alle begrippen die we in de afgelopen periode rondom het thema ‘Geluk’ hebben behandeld, ingedeeld in zeven verschillende groepen:

1.    Geluk hebben en gelukkig zijn

2.    Ongrijpbaar en persoonsgebonden zijn van geluk

3.    Autonomie, betrokkenheid en competentie van het ABC van geluk

4.    Paradox 1, paradox 2 en paradox 3 van de paradoxen van geluk

5.    De hoofdwegen naar geluk: lot, toeval en maakbaarheid van geluk

6.    Egoïsme, positief egoïsme en hedonisme als vormen van enkelvoudig of individueel geluk

7.    Altruïsme, utilitarisme, naastenliefde en mededogen, Levinas en de Ander en Ubuntu als vormen van meervoudig of gemeenschappelijk geluk.

 

Uit elke groep moeten jullie minimaal één begrip behandelen in jullie totale documentaire. Het kan en mag dat je uit een bepaalde groep meerdere begrippen behandeld en het mag dat een bepaald begrip in meerdere concrete situaties terugkomt. Zolang uiteindelijk maar in de gehele documentaire van elke groep minimaal één begrip in de docu verwerkt zit, dus bijvoorbeeld in ieder geval één van de drie paradoxen van geluk.

 

Dan nog een aantal zaken op goed op te letten:

Ø  De totale lengte van de minidocumentaire is tussen de zeven en negen minuten.

Ø  Het is niet voldoende om de begrippen alleen te noemen en de definitie te geven, je moet de begrippen ook goed toepassen in de situatie die je hebt uitgebeeld en goed uitleggen.

Ø  Iedereen moet in de documentaire in beeld komen en de tijdsduur dat jullie in beeld komen moet enigszins gelijkwaardig zijn! Of als jullie alleen werken met animaties, iedereen moet te horen zijn in de voice-overs.


 

Beoordelingsmodel:

 

Begrippen (minimaal 1 van elke groep) juist uitgelegd

max 2p 

Begrippen (minimaal 1 van elke groep) goed toegepast

max 4p

Kwaliteit en creatieve niveau van de concrete situaties waarin het begrip geluk en één of meer begrippen rondom geluk een rol spelen.

max 2p

Vormgeving en structuur documentaire (duidelijke inleiding, duidelijke structuur, informatief en interessant gebracht)

max 1p

Kwaliteit van de reflectie over geluk op einde van documentaire

max 1p

   

Niet wekelijks inleveren uitwerking tussentijdse stand van zaken

max -2p

Elke minuut dat de documentaire te lang of te kort is. Dus bijvoorbeeld een documentaire van 6:00 minuten tot en met 6:59 minuten krijgt -1 punt.

max -7p

Slechte kwaliteit beeld en geluid (bv wazig beeld, onverstaanbaarheid)

max -4p

Te laat inleveren van minidocumentaire

max -4p

 

Inlevermomenten:

Ø  Aan het einde van elke lesweek levert de groep een uitwerking in van de stand van zaken (Word-document). Via Magister- berichten; de chat in Teams of via mijn schoolmail. In deze uitwerking werkt de groep naar een script voor de gehele documentaire.

Ø  Uiterlijke inleverdatum is vrijdag 16 april einde dag. Het bestand dat wordt ingeleverd moet direct afspeelbaar zijn en in de naamgeving van het bestand moet je klas en jullie namen zitten.