Leerdoelen
hoofdstuk 5 ‘Relaties’ + teksten
periode : 3+4
Kennen
Van de
onderstaande begrippen ken je de definitie en de aanvullende uitleg uit
het boek, aanvullende teksten en additional notes zoals gegeven tijdens de les:
·
De
mens is een sociaal wezen en het verband daarvan met aangaan van relaties
·
Relatie,
persoonlijke en functionele relatie, vrijwillige en onvrijwillige relatie
·
Drie
kenmerken van vriendschap en daaruit volgende definitie van vriendschap
·
Drie
soorten van vriendschap, hoogste vorm van vriendschap + argumenten,
strategische vriendschap
·
Verliefdheid
+ kenmerken verliefdheid, liefdesrelatie + kenmerken liefdesrelatie, verschil
tussen verliefdheid en liefde(srelatie), vormen van liefdesrelaties
·
Drie
stadia van liefde + kenmerken van elk van deze stadia
·
Jaloezie
+ kenmerken jaloezie
·
Sociale
rollen + voor- en nadelen van deze rollen
·
Sekserollen/rolpatronen,
sekserolverwachting, sekserolgedrag, seksesocialisatie
·
Nature
standpunt en nurture standpunt over sekserollen
·
Traditioneel
en modern christelijk standpunt over sekserollen
·
Islamitisch
standpunt over sekserollen + individuele – en groepscultuur
·
Feministisch
standpunt over sekserollen + androgyne samenleving
·
1e
- en 2e feministische golf: thema’s die centraal stonden en
tijdsperiode golf
·
Standpunt
Simone de Beauvoir over sekserollen, existentialisme, vrijheid, de vrouw die
moet kiezen object te blijven of subject te willen worden
·
Zakelijke
taal en beeldende taal
Wat moet je kunnen:
·
Kunnen
typeren van een beschreven relatie binnen het relatiekwadrant als een
persoonlijke of functionele relatie en een vrijwillige of onvrijwillig relatie
+ kunnen beargumenteren van gekozen typering.
·
Kunnen
benoemen of één van de te kennen begrippen relatie, vriendschap en het soort
vriendschap, verliefdheid, liefde, jaloezie van toepassing is op een beschreven
situatie + kunnen beargumenteren waarom.
·
Kunnen
benoemen of één van de te kennen standpunten over sekserollen van toepassing is
op een beschreven situatie + kunnen beargumenteren waarom.
·
Verbanden
kunnen leggen tussen elk van de te kennen begrippen op basis van de definities
en kenmerken van deze begrippen + kunnen beargumenteren van een beschreven
verband.
·
Het
stellen van levensbeschouwelijke vragen over relaties
Teksten:
·
Standpunt
hoofdstuk 5 ‘Relaties’ (niet deel ‘vriendschap’ op pagina 81)
·
Reader
‘Aanvullende teksten bij hoofdstuk’ met daarin de teksten:
1.
Vriendschap
Drie Kenmerken. Drie soorten. Bij H5 par 2.2
2.
Alles
is liefde. Bij H5 par 2.3
3.
Zakelijke
taal en beeldende taal
4.
Een
traditioneel christelijk standpunt. Bij H5 par 4.3
5.
Simone
de Beauvoir. Bij H5 par 6