Praktische
opdracht Hindoeïsme – Boeddhisme – Klas 2 – 2022/2023
Inleveren datum:
___________________________________________
We ronden de onderwerpen Hindoeïsme en Boeddhisme af met
een praktische opdracht. Voor deze opdracht laten we een gesprek/briefwisseling
plaatsvinden tussen een hindoe en een boeddhist. Ze raken met elkaar in gesprek
en vertellen elkaar over hun leefomgeving, hun religie en komen erachter wat de
verschillen en overeenkomsten tussen hun leefwijzen zijn. Je maakt deze opdracht
met twee personen. Tijdens de lessen zal er regelmatig tijd zijn om aan de
opdracht te werken. Zo kun je gedurende de twee behandelde onderwerpen je
praktische opdracht vullen met informatie, maar ook tijdens de les vragen
stellen aan de docent.
Praktische
opdracht
Er vindt communicatie plaats tussen een hindoe en een boeddhist. Er zijn een aantal onderdelen van de kennismaking met de religies die terug moeten komen in de kennismaking en communicatie. Hiervoor is het belangrijk dat je je inleeft. Let op: je kan de opdracht niet vanaf het begin meteen afmaken, sommige onderwerpen zullen gedurende de lessenreeks nog behandeld worden.
- Elke brief is tussen de 250 en 350 woorden (zijn je brieven langer, overleg dit even met je docent)
- Elke brief bestaat uit correct taalgebruik en grammatica
- Bij de brieven hoort ook een visueel onderdeel, zorg voor afbeeldingen en plaatjes/foto’s ter verduidelijking of als versiering
- De praktische opdracht wordt op papier en in een mapje of met een nietje ingeleverd. De definitieve inleverdatum wordt afgesproken met de docent. Richtdatum is vóór de kerstvakantie.
Wil je een andere vorm van communicatie gebruiken dan een briefwisseling? Overleg dit even met je docent.
Inhoud
Brief 1 – Hindoe naar Boeddhist
In de eerste brief maak je kennis met elkaar. Je beschrijft de reden hoe je met elkaar in contact bent geraakt en waarom je besloot een bericht te schrijven. Je stelt jezelf voor en omschrijft kort je leven (bijv. wie ben je, waar woon je, hoe oud ben je, wat doe je in het dagelijks leven). Zorg ervoor dat het realistisch en geloofwaardig is.
In het tweede deel van de brief vertel je meer over je dagelijks leven. Je zou dit kunnen doen door een dag of een week van je leven te beschrijven. In de brief moet uitgebreid een bezoek aan de mandirtempel beschreven worden. Wat maak je hier allemaal mee?. Dit koppel je aan de god die jij aanbidt. Je kiest één god uit die voor jou de belangrijkste is en vertelt waarom. Beschrijf de god uitgebreid, waar staat de god voor en hoe kan je de god herkennen.
Aan het einde van de brief stel je vragen aan je penvriend over de dingen die jij vertelt hebt. Je wil graag weten hoe het voor diegene is.
Brief 2 Boeddhist naar Hindoe
In de tweede brief stelt de boeddhist zich voor aan de schrijver van de eerste brief. Ook hier stel je jezelf uitgebreid voor en vertelt over je leven. Let ook hier weer op dat het realistisch is en geloofwaardig over komt.
In het tweede deel van de brief reageer je op de informatie die in de eerste brief is verteld en reageer je op de vragen die je zijn gesteld. Je vertelt kort over je geloof en hoe je daar dagelijks mee bezig bent. (Let op: in brief 4 ga je uitgebreid over het geloof vertellen, dus hou het hier kort) Je beschrijft hoe het bij het boeddhisme werkt met goden en op welke manier je bidt. In je beschrijving moet je vertellen hoe een bezoek aan de tempel werkt en wat je daar voor dingen doet. Bij de uitleg over je dagelijkse bezigheden vertel je over het achtvoudige pad en hoe dit jouw leven beïnvloedt. Kies twee paden van het achtvoudige pad die op jou van toepassing zijn en beschrijf uitgebreid hoe dit voor jou terug te zien is in je leven.
Aan het einde van de brief stel je vragen aan je penvriend
over de leer van het hindoeïsme. Je wil graag weten wat voor regels het
hindoeïsme heeft en hoe hindoes het leven zien.
Brief 3 Hindoe naar Boeddhist
In de derde brief reageer je allereerst op de vragen die de boeddhist in de vorige brief heeft gesteld. Je legt uit hoe de leer van het hindoeïsme in elkaar zit en welke regels belangrijk zijn in het hindoeïsme. Je legt uit hoe de hindoes denken over de dood. Beschrijf uitgebreid het idee van reïncarnatie, hoe dit werkt en waarom het belangrijk is voor jullie.
In het tweede deel van de brief vertel je meer over een feest dat je recentelijk hebt meegemaakt. Je vertelt uitgebreid wat je hebt gedaan ter voorbereiding van het feest. Ook vertel je wat je op de dag zelf hebt gedaan om het feest te vieren. Leg kort uit waarom het feest gevierd wordt aan de hand van het verhaal dat erbij hoort. Koppel de onderdelen van het verhaal aan elementen van het feest.
Aan het einde van de brief stel je vragen aan je penvriend over rituelen en feesten. Je wil graag weten of er voor boeddhisten ook belangrijke rituelen zijn en of ze misschien ook feesten vieren.
Brief 4
In de vierde brief reageer je op de vragen van de hindoe. Je vertelt kort over een feest dat jullie in het boeddhisme vieren. Je vertelt waarom het gevierd wordt en wat jullie op het moment van het feest doen om het te vieren.
In het tweede deel van de brief vertel je meer over de leer van het Boeddhisme en Boeddha. Je beschrijft het leven van Boeddha en hoe de gebeurtenissen in zijn leven ervoor gezorgd hebben dat de Vier Edele Waarheden tot stand zijn gekomen. Leg uit wat de betekenis van de Vier Edele Waarheden is met voorbeelden uit je eigen leven.
In het derde deel van de brief stel je vast dat er zowel overeenkomsten als verschillen zijn tussen de twee religies. Beschrijf twee overeenkomsten en twee verschillen tussen het hindoeïsme en het boeddhisme (die te maken hebben met de leer, leefwijze of andere onderdelen van de religie).
Sluit je brief af met een boodschap die de boodschap van het
boeddhisme uitdraagt.
Checklist
Vul hieronder in wat er in de brieven moet staan zodat je aan het einde een checklist hebt en kan afvinken of je alles hebt benoemd:
Brief 1:
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
Brief 2
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
Brief 3
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
Brief 4
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________