Feminisme & Relaties
Jullie maken in een groepje
van maximaal 4 leerlingen een werkstuk over het onderwerp ‘Feminisme &
Relaties’.
Jullie bedenken twee
concrete situaties waarin het begrip ‘feminisme en relaties’ en één of meer
begrippen rondom vrijheid en autonomie een rol spelen. Denk daarbij aan eigen
ervaringen maar het mogen ook ervaringen zijn van anderen, bijvoorbeeld uit het
nieuws.
Wat zijn dan de begrippen
rondom feminisme, relaties, vrijheid en autonomie die in de concrete situaties
verwerkt en uitgelegd moeten worden? Onderstaand worden alle begrippen die we
in de afgelopen periode rondom het thema ‘Relaties’ hebben behandeld, ingedeeld
in zeven verschillende groepen:
1. De mens is een sociaal wezen.
2. Sekserollen en rolpatronen.
3. Vriendschap en relaties.
4. Vrijheid en autonomie.
5. Existentialisme [Jean-Paul Sartre] en Feminisme [Simone
de Beauvoir]
6. Nature en nurture m.b.t. sekserollen.
7. Zakelijke taal en beeldende taal.
Uit elke groep moeten jullie
minimaal één begrip behandelen in jullie werkstukje.
Dan nog een aantal zaken op
goed op te letten:
Ø Het is niet voldoende om de begrippen alleen te noemen en
de definitie te geven, je moet de begrippen ook goed toepassen in de
situatie die je hebt uitgebeeld.
Ø Zorg voor een duidelijke inleiding, duidelijke structuur,
duidelijke uitleg.
Beoordeling: weging 2
Vier lessen. . |
|
Inleveren school e-mail of chat met bijlage in Teams |
|
Gebruik: Tekst: Boek met o.a. Simone de Beauvoir |
|
Andere teksten naar eigen keuze.: Google. |
|
.