Feminisme & Relaties                     

 

Jullie maken in een groepje van maximaal 4 leerlingen een werkstuk over het onderwerp ‘Feminisme & Relaties’.  

 

Jullie bedenken twee concrete situaties waarin het begrip ‘feminisme en relaties’ en één of meer begrippen rondom vrijheid en autonomie een rol spelen. Denk daarbij aan eigen ervaringen maar het mogen ook ervaringen zijn van anderen, bijvoorbeeld uit het nieuws.

 

Wat zijn dan de begrippen rondom feminisme, relaties, vrijheid en autonomie die in de concrete situaties verwerkt en uitgelegd moeten worden? Onderstaand worden alle begrippen die we in de afgelopen periode rondom het thema ‘Relaties’ hebben behandeld, ingedeeld in zeven verschillende groepen:

 

1.    De mens is een sociaal wezen.

2.    Sekserollen en rolpatronen.

3.    Vriendschap en relaties.

4.    Vrijheid en autonomie.

5.    Existentialisme [Jean-Paul Sartre] en Feminisme [Simone de Beauvoir]

6.    Nature en nurture m.b.t. sekserollen.

7.    Zakelijke taal en beeldende taal.

 

Uit elke groep moeten jullie minimaal één begrip behandelen in jullie werkstukje.

 

Dan nog een aantal zaken op goed op te letten:

Ø  Het is niet voldoende om de begrippen alleen te noemen en de definitie te geven, je moet de begrippen ook goed toepassen in de situatie die je hebt uitgebeeld.

Ø  Zorg voor een duidelijke inleiding, duidelijke structuur, duidelijke uitleg.

Beoordeling: weging 2

 

Vier lessen. .

Inleveren school e-mail of chat met bijlage in Teams

Gebruik:

Tekst: Boek met o.a. Simone de Beauvoir

 

Andere teksten naar eigen keuze.: Google.

.