De leer van het Humanisme [vier kernwaarden]
Leven moeten we leren;
ons karakter vormt zich gaandeweg. Zowel maatschappelijk als persoonlijk
streven humanisten naar menselijke ontplooiing en ontwikkeling. Volgens
humanisten ben je het jezelf verplicht je te ontwikkelen, een beter mens te
worden. Ieder mens mag zijn wie hij/zij is. Je wordt als individu behandeld. Hierin zien we een
reactie op hoe vroeger gekeken werd naar mensen. Toen bepaalde je (sociale)
stand of familie of je belangrijk was of niet, of je de aandacht van een ander
waard was. Daar wilden de humanisten vanaf. Ieder individu doet er toe volgens
het humanisme.
§3.2 Vrijheid
Humanisten
bepleiten de grootst mogelijke vrijheid voor ieder individu, zolang die niet
ten koste gaat van de vrijheid van anderen(!). Zij vinden dat iedere burger de
ruimte moet krijgen om zo autonoom te zijn als voor hem/haar mogelijk is. Dit
ideaal is kwetsbaar en vraagt verantwoordelijk gedrag van ons allemaal. Samen
moeten we er zorg voor dragen dat iedereen zo vrij mogelijk kan leven. Dat je
niet de vrijheid van een ander beperkt. Niet alleen mensen zijn kwetsbaar, ook
onze leefomgeving verdient zorg en aandacht. Humanisten streven naar een
gevarieerde openbare ruimte, voelen de plicht om de natuur met zorg te
behandelen en willen goed omgaan met dieren. Het voorkomen van onnodig lijden
bij dieren zien zij als een kenmerk van humaniteit. Bij deze waarde hoort een
tweede belangrijk woord: zelfbeschikking.
Dit houdt in dat je zelf moet (kunnen) bepalen hoe jij je leven inricht.
Humanisten streven naar zelfbeschikking voor iedereen. Dit betekent dat de
overheid bijvoorbeeld zich niet met alles en iedereen moet bemoeien. Zelf
keuzes maken.
3.3 Gelijkwaardigheid/
menswaardigheid: Mensen zijn niet gelijk maar wel even veel waard!
3.4 Rede/ ratio
Opdrachten |
||
10 |
a |
Leg uit
dat vrijheid en verantwoordelijkheid onlosmakelijk verbonden zijn. |
|
b |
Geef een
voorbeeld waaruit dit blijkt. |
|
|
|
11 |
|
Geef een
voorbeeld uit jouw leven waarin jij invloed hebt op de vrijheid van mensen om
je heen. |
12 |
|
Geef met
een eigen voorbeeld het verschil tussen gelijkheid en gelijkwaardigheid aan. |
13 |
a |
Kijk nog
eens terug naar het lijstje met jouw belangrijkste waarden dat je eerder hebt
opgeschreven. Vergelijk dat lijstje met de kernwaarden van het humanisme.
Zijn er overeenkomsten? |
|
b |
Zou je
jezelf aan de hand daarvan humanist kunnen noemen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|