De leer van het Humanisme [vier kernwaarden]

3.1 Individu
Leven moeten we leren; ons karakter vormt zich gaandeweg. Zowel maatschappelijk als persoonlijk streven humanisten naar menselijke ontplooiing en ontwikkeling. Volgens humanisten ben je het jezelf verplicht je te ontwikkelen, een beter mens te worden. Ieder mens mag zijn wie hij/zij is. Je wordt als individu behandeld. Hierin zien we een reactie op hoe vroeger gekeken werd naar mensen. Toen bepaalde je (sociale) stand of familie of je belangrijk was of niet, of je de aandacht van een ander waard was. Daar wilden de humanisten vanaf. Ieder individu doet er toe volgens het humanisme.

§3.2 Vrijheid
Humanisten bepleiten de grootst mogelijke vrijheid voor ieder individu, zolang die niet ten koste gaat van de vrijheid van anderen(!). Zij vinden dat iedere burger de ruimte moet krijgen om zo autonoom te zijn als voor hem/haar mogelijk is. Dit ideaal is kwetsbaar en vraagt verantwoordelijk gedrag van ons allemaal. Samen moeten we er zorg voor dragen dat iedereen zo vrij mogelijk kan leven. Dat je niet de vrijheid van een ander beperkt. Niet alleen mensen zijn kwetsbaar, ook onze leefomgeving verdient zorg en aandacht. Humanisten streven naar een gevarieerde openbare ruimte, voelen de plicht om de natuur met zorg te behandelen en willen goed omgaan met dieren. Het voorkomen van onnodig lijden bij dieren zien zij als een kenmerk van humaniteit. Bij deze waarde hoort een tweede belangrijk woord: zelfbeschikking. Dit houdt in dat je zelf moet (kunnen) bepalen hoe jij je leven inricht. Humanisten streven naar zelfbeschikking voor iedereen. Dit betekent dat de overheid bijvoorbeeld zich niet met alles en iedereen moet bemoeien. Zelf keuzes maken.

3.3 Gelijkwaardigheid/ menswaardigheid: Mensen zijn niet gelijk maar wel even veel waard!

3.4 Rede/ ratio

Opdrachten

10

a

Leg uit dat vrijheid en verantwoordelijkheid onlosmakelijk verbonden zijn.

 

b

Geef een voorbeeld waaruit dit blijkt.

 

 

 

11

 

Geef een voorbeeld uit jouw leven waarin jij invloed hebt op de vrijheid van mensen om je heen.

 

12

 

Geef met een eigen voorbeeld het verschil tussen gelijkheid en gelijkwaardigheid aan.

 

13

a

Kijk nog eens terug naar het lijstje met jouw belangrijkste waarden dat je eerder hebt opgeschreven. Vergelijk dat lijstje met de kernwaarden van het humanisme. Zijn er overeenkomsten?

 

b

Zou je jezelf aan de hand daarvan humanist kunnen noemen?