Humanisme in het kort

1.       www.nieuwus.nl>ELO>klas2

a.       Humanisme [punt 3 : maken: actuele gebeurtenis en humanistische duiding]

b.      Inleiding Humanisme [Paragraaf 1 : opdracht 1 tm. 4]

c.       Humanisme in Ontwikkeling I [Paragraaf 2.2, 2.3]

d.      Humanisme in Ontwikkeling II [ Erasmus; Opdracht 6 tm. 9]

e.      De vier kernwaarden [Paragraaf 3.1 tm. 3.4 , opdracht 10 tm. 13]

2.       God

Geloof en wetenschap zijn twee eigen werkelijkheden. Geloof kan niet echt bewezen worden en daarom heet het geloof. Dat wil niet zeggen dat het onzin is.

a.       Theïsme: geloof in een God.

b.      Atheïsme: gelooft niet in het bestaan van een God.

c.       Agnosticisme: je kunt het niet zeker weten of God wel/niet bestaat.

3.       Rituelen en feesten

Rituelen worden vanuit de traditie vaak aan godsdiensten en religies verbonden. Daarnaast ook aan levensbeschouwingen.

Het Humanisme kent ook rituelen. Bijvoorbeeld persoonlijke voorwerpen die een extra betekenis krijgen.

Er bestaat verder een Internationale dag van het Humanisme.

4.       Symbolen

5.       Happy Human is het symbool van het Humanisme. Het staat voor menselijk geluk.

6.       Samenkomsten

In Nederland bestaat het Humanistisch Verbond. In 2017 had men 14.613 leden. Daarnaast heb je Humanitas. Dit is een organisatie voor maatschappelijke  hulpverlening.

7.       Thema’s

a.       Mensenrechten

b.      Kleding met een geweten [gemaakt zonder uitbuiting]

c.       Dierenproeven

d.      De menselijke school [meer eigen sturing van het onderwijsprogramma].

8.       Hoe humanistisch is onze school?

a.       Welke kernwaarden van het Humanisme herken je?

b.      Welke kernwaarden zou je meer, of op een andere manier terug willen zien in onze school?