P.O. Seksualiteit |
|||
|
|||
Deel 1 Filmverslag ‘Love, Simon’ – (16 pt) |
|||
1 |
a. |
Geef 5 voorbeelden van vooroordelen/stereotypen over LGBTQIA+ die je in
de film gezien hebt. Omschrijf de situatie duidelijk (bijvoorbeeld: op
het feestje zegt Abby …. tegen Simon |
2,5 pt |
|
b. |
Reageer op de voorbeelden die je bij 1a hebt genoemd. Bijvoorbeeld:
herken je ze, ben je het er mee eens of niet? Geef argumenten en geef per
voorbeeld aan wat je er van vindt. |
2,5 pt |
|
|
|
|
2 |
a. |
Uiteindelijk gaat de film niet alleen om homoseksualiteit. De boodschap
die Simon aan het einde van de film op zijn blog zet, is breder. Wat is zijn
boodschap? Vertel dit zo uitgebreid mogelijk. |
2 pt |
b. |
Kun jij een situatie bedenken waarin je als jongere niet helemaal jezelf
kunt zijn? (Zoals aan het einde van de film, waarin verschillende voorbeelden
naar voren komen. Als je dit niet kunt bedenken, leg dan uit waarom jij denkt dat je altijd
en overal jezelf kunt zijn |
2 pt |
|
|
|
|
|
3 |
|
Je kiest bij deze opdracht één van onderstaande opties |
|
|
|
Optie 1 |
|
|
a. |
Houd 1 week tijdens het kijken naar de
televisie/youtube/netflix/videoland of wat dan ook in de gaten hoeveel
LHGTBQ+ personages/personen je tegenkomt. Noteer de programma’s/films/video’s. |
1 pt |
|
b. |
Vond je dat het aantal LHGTBQ+ personages passen bij de werkelijkheid?
Leg uit waarom wel niet. |
1 pt |
|
c. |
Vind je het nodig dat er meer/minder aandacht is voor LHGTBQ+ in
series/films? Leg uit waarom wel/niet. |
1 pt |
|
|
|
|
|
|
Optie 2 |
|
|
|
Ontwerp een poster of dvdhoesje voor de film. Laat daarin zien wat jij
goed vindt aan de film wat betreft de aandacht voor LHGTBQ+. Laat ook zien
dat je er werk in gestoken hebt. |
3 pt |
|
|
|
|
4 |
a |
Wat heb je geleerd van deze film? Leg uit in minimaal 3 zinnen, waarin je
ook argumenten gebruikt. |
2 pt |
|
b. |
Wat is je het meest bijgebleven uit de film? Leg duidelijk uit waarom. |
2 pt |
|
|
|
|
|
|||
Deel 2 EHBI ‘Eerste Hulp Bij Intimiteit’ - (8 pt) |
|||
Bij het tweede deel van de praktische opdracht gaan we een creatieve
verwerking van EHBI maken. Je mag zelf verzinnen hoe je dit deel van de
opdracht uitvoert, zolang je aan de basisvoorwaarden voldoet: -
Je beschrijft minimaal 3 onderwerpen (meer onderwerpen mag) -
Duidelijk, kort en krachtig -
Doorverwijzing naar meer informatie EHBI staat voor ‘Eerste Hulp bij Intimiteit’. Je gaat een creatieve
opdracht maken over informatie die je zou geven aan iemand die voor het eerst
te maken krijgt met intimiteit. Je mag zelf weten welke onderwerpen je behandelt.
Wil je het hebben over hormonen en/of hoe je lichaam verandert, wil je de
verschillende vormen van seksuele identificatie beschrijven of wil je
uitleggen hoe je om verkering kan vragen. Jij bepaalt waar je EHBI over gaat! Niet alleen mag je zelf de onderwerpen uitkiezen, je mag ook verzinnen
hoe je de informatie gaat aanleveren. Je kunt ervoor kiezen een poster of
folder te maken, maar je mag ook een filmpje of een podcast inleveren. Wil je
online werken of juist een papieren versie maken? |
|||
A |
|
Je kiest uit hoe je de informatie over de onderwerpen op een creatieve
manier gaat verwerken. Bedenk hoe je de opdracht gaat uitvoeren en vooral op
welke manier je het gaat inleveren. Spreek dit duidelijk af met je docent. |
2 pt |
B |
|
Je kiest drie onderwerpen die je gaat uitwerken in je EHBI. Bespreek deze
onderwerpen duidelijk, kort en krachtig. Zorg ervoor dat je ‘publiek’ ook de
informatie en bronnen krijgt om verder te zoeken mochten zij nog vragen
hebben. |
6 pt |
|
|
|
|