Praktische Opdracht

Wij zijn vanuit het vak levensbeschouwing naar de kerk in Deurne geweest dat lag in verband met het 'project duurzaamheid'. Zo hadden wij bij ons project ook een symbool en in de kerk zijn ook vele symbolen te ontdekken. Wij zijn dus naar de kerk geweest ik had gedacht dat er niet zoveel aan zou zijn maar toen we eenmaal daar waren viel het wel mee. Ik had verwacht dan we alleen een saaie preek kregen over hoe die kerk is ontstaan maar dat was niet. We kregen een rondleiding in de kerk we mochten helemaal boven over de koepels lopen en dat was best hoog ook mochten we in de grafkelder en dat was ook best indrukwekkend om te zien.
Ook moesten wij enkele vragen behandelen deze heb ik hier uitgelegd: De doelstelling van de stichting Behoud Sint Willibrorduskerk is dat de parochiegemeenschap niet meer in staat is om de kerk te onderhouden. Daarom gaan ze van allerlei acties uitvoeren om het geld te investeren in dringende restauraties en in steeds terugkerende kosten. Met 'De kerk in de Deurnese gemeenschap' betekend dat het een gemeenschap is van alle mensen in de gemeente Deurne en de kerk staat daar centraal. Heel de voorgeschiedenis van ons ligt daar. Ze bedoelen er eigenlijk mee dat het een familie is en de kerk staat daar centraal voor. Ik weet niet echt wat ik ervan moet vinden ik ben wel gedoopt dus ik zit wel bij die gemeenschap, maar of het nou een gemeenschap is of een familie dat weet ik niet. Ik deel mijn verdriet liever met mensen die mij lief hebben dan dat ik dat in de kerk doe dus ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Een korte samenvatting van de historie van de kerk is dat onze voorouders in aanraking kwamen met Sint Willibrord die het geloof (christendom) verkondigde in onze omgeving dat deed hij vanuit zijn klooster in Luxemburg. De meneer Herelaef kende de toenmalige machthebber Pippijn II en die schonk Willibrord in 721 een klein deel van zijn bezittingen. Op een stuk grond dat hij kreeg is de kerk gesticht. De eerste berichten over de kerk in deurne waren er al in 1069. In 1648 is er veel veranderd de kerk kwam in handen van de hervormers doordat het Christendom werd verboden maar in 1799 kwam het weer in handen van de christenen . In de oorlog is er weinig met de kerk gebeurd vergeleken met de andere kerken die zwaar waren beschadigd. En toen zaten we alweer in 2011. Ook zijn er bij de kerk verschillende restauraties geweest en als je dat goed doet moet een grote restauratie om de 40 - 50 jaar. In 1881 is de heer Cuypers begonnen aan waarschijnlijk de grootste restauratie van de kerk hij pakte zowel het interieur als het exterieur aan er verander tussen 1881 - 1924 veel zoals bijvoorbeeld bij het exterieur: nieuwe zijbeuken een hoog middenschip en de zijtorens zijn toen gebouwd en bij het interieur: een nieuw altaar en nieuwe muurschilderingen. In 1960 - 1965 waren er opnieuw grote restauraties onder leiding van Deltrap hij heeft de buitentorens verlaagd er werden nieuwe ingangen gemaakt (zakelijke). Ook het interieur van de kerk werd aangepakt de muurschilderingen werden merendeels overgeschilderd. De preekstoel, de biechtstoelen, de communiebank, het Maria altaar vele heiligen beelden en de banken werden verwijderd.
In 2000 begon nog een grote restauratie en veel werd vervangen De hele kerk is in passende kleuren overgeschilderd, waarbij de gewelfschilderingen van Hermsen bewaard gebleven zijn. De houten verhoging in het priesterkoor verdween en werd vervangen door een stijlvol hardstenen liturgisch centrum, waarbij de oude mozaïekvloer uit de tijd van Cuypers weer zichtbaar werd en ook is in 2004 de grafkelder toegankelijk gemaakt voor toeschouwer deze was gevonden in 1960 al deze restauraties liepen af rond 2006/2007. Dat waren eigenlijk de meest belangrijke restauraties die in de kerk zijn gebeurd.

Rob van Lierop
Youri van Dijck
Douwe Claessens
Hans van den Boomen

Klas: 3HB
Juni 2011