1. Introductie P.O. Rechten van
de Mens
Op 10 december 1948 is
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) bij de Verenigde
Naties te New York aangenomen. In Europa zijn deze beginselen vastgelegd in het
Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) en in Nederland komen deze
beginselen terug in de grondwet. Maar wat
zijn eigenlijk mensenrechten? Hoe worden de mensenrechten gehandhaafd en
nageleefd? Dat is wat jullie de komende weken in groepjes van vier gaan
onderzoeken. Daarnaast gaan jullie creatief aan de slag door het maken van een
activerende poster.
Maak dus een goede
planning met je groep!
Succes!
2. Mensenrechten opdracht
1) Beschrijf in eigen woorden wat mensenrechten zijn en
wat het doel daarvan is (min. 10 regels[1]).
2) Vat het Universele
Verdrag van de Rechten van de Mens (UVRM) in eigen woorden samen (minimaal
20 regels). Onderdelen zijn:
a. Korte
ontstaansgeschiedenis UVRM.
b. Geeft een samenvatting
van de mensenrechtenverklaring (UVRM). Gebruik daarbij je eigen woorden.
3) Beschrijf de
doelstellingen van Amnesty International (minimaal 7,5 regel)
4) Op welke wijze probeert
Amnesty haar doelen te bereiken (minimaal 7,5 regel)
5) Geef in eigen woorden een beschrijving van het
land dat jullie groep is toebedeeld. Gebruik bij deze beschrijving de volgende
begrippen correct: vrijheid, gelijkheid, tolerantie en
democratie. Leg eerst de begrippen uit zoals die in het boek zijn gegeven.
DAARNA pas je die toe op het land. (25
regels).
6) Beschrijf de actuele
situatie in het land? (Oorlog,
economische crisis, armoede, corruptie, racisme, terrorisme, minimaal 10 regels)
7) Beschrijf in eigen woorden een concreet voorbeeld van
de overtreding van mensenrechtenschending in jullie land? (Minimaal 15 regels)
c. Geef aan welk
mensenrecht(en) worden overschreden.
d. Geef aan welke waarde
het meest wordt geschonden: vrijheid, gelijkheid, tolerantie of democratie. Leg
dat natuurlijk ook uit.
e. Geef aan of het gaat om
een persoon of een groep.
f.
Beschrijf de situatie en wat er volgens jullie moet
verbeteren.
8) Maak een poster van de
bovengenoemde mensenrechtenschending(en) om mensen aan te sporen actie te ondernemen (geld overmaken, handtekening
zetten, demonstreren).
g. Het moet duidelijk zijn
om welke schending van de mensenrechten het gaat.
h. Het moet een concreet
geval zijn (persoon of groep).
i.
Wees creatief en OVERTUIG.
j.
Zorg ervoor dat je weinig tekst gebruik en voornamelijk
duidelijke en verhelderende plaatjes.
k. Poster moet je minimaal
op A3-formaat inleveren. Dus je moet
zoeken, knippen en plakken op een groot vel papier.
Alternatieve opdracht 8 (1): Maak een vlog/filmpje
waarin jullie mensen proberen te overtuigen om in actie te komen. Overleg met
docent, schrijf een script (indeling van de film, rolverdeling).
Alternatieve opdracht 8 (2):
Schrijf een formele brief naar de ambassadeur in Nederland (van jullie land),
waarin jullie:
·
Jezelf netjes introduceren en uitleggen wat de bedoeling
is van deze brief.
·
Hem/haar wijzen op de ongewenste mensenrechtensituatie in
het land.
·
Hem/haar proberen te overtuigen dat er iets aan gedaan
moet worden.
·
Hem/haar erop wijzen dat jullie er anders iets aan gaan
doen.
·
Een concreet geval van de mensenrecht schendingen aan de
orde stellen.
·
Geef aan welke waarde het meest wordt geschonden:
vrijheid, gelijkheid, tolerantie of democratie. Leg uit waarom dat niet kan.