1.  Introductie P.O. Rechten van de Mens

Op 10 december 1948 is de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) bij de Verenigde Naties te New York aangenomen. In Europa zijn deze beginselen vastgelegd in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) en in Nederland komen deze beginselen terug in de grondwet. Maar wat zijn eigenlijk mensenrechten? Hoe worden de mensenrechten gehandhaafd en nageleefd? Dat is wat jullie de komende weken in groepjes van vier gaan onderzoeken. Daarnaast gaan jullie creatief aan de slag door het maken van een activerende poster.

Maak dus een goede planning met je groep!

Succes!

2.  Mensenrechten opdracht

1)    Beschrijf in eigen woorden wat mensenrechten zijn en wat het doel daarvan is (min. 10 regels[1]).

2)    Vat het Universele Verdrag van de Rechten van de Mens (UVRM) in eigen woorden samen (minimaal 20 regels). Onderdelen zijn:

a.    Korte ontstaansgeschiedenis UVRM.

b.    Geeft een samenvatting van de mensenrechtenverklaring (UVRM). Gebruik daarbij je eigen woorden.

3)    Beschrijf de doelstellingen van Amnesty International (minimaal 7,5 regel)

4)    Op welke wijze probeert Amnesty haar doelen te bereiken (minimaal 7,5 regel)

5)    Geef in eigen woorden een beschrijving van het land dat jullie groep is toebedeeld. Gebruik bij deze beschrijving de volgende begrippen correct: vrijheid, gelijkheid, tolerantie en democratie. Leg eerst de begrippen uit zoals die in het boek zijn gegeven. DAARNA pas je die toe op het land. (25 regels).

6)    Beschrijf de actuele situatie in het land?  (Oorlog, economische crisis, armoede, corruptie, racisme, terrorisme, minimaal 10 regels)

7)    Beschrijf in eigen woorden een concreet voorbeeld van de overtreding van mensenrechtenschending in jullie land? (Minimaal 15 regels)

c.    Geef aan welk mensenrecht(en) worden overschreden.

d.    Geef aan welke waarde het meest wordt geschonden: vrijheid, gelijkheid, tolerantie of democratie. Leg dat natuurlijk ook uit.

e.    Geef aan of het gaat om een persoon of een groep.

f.      Beschrijf de situatie en wat er volgens jullie moet verbeteren.

8)    Maak een poster van de bovengenoemde mensenrechtenschending(en) om mensen aan te sporen actie te ondernemen (geld overmaken, handtekening zetten, demonstreren).

g.    Het moet duidelijk zijn om welke schending van de mensenrechten het gaat.

h.    Het moet een concreet geval zijn (persoon of groep).

i.      Wees creatief en OVERTUIG.

j.      Zorg ervoor dat je weinig tekst gebruik en voornamelijk duidelijke en verhelderende plaatjes.

k.     Poster moet je minimaal op A3-formaat inleveren. Dus je moet zoeken, knippen en plakken op een groot vel papier.

Alternatieve opdracht 8 (1): Maak een vlog/filmpje waarin jullie mensen proberen te overtuigen om in actie te komen. Overleg met docent, schrijf een script (indeling van de film, rolverdeling).

Alternatieve opdracht 8 (2): Schrijf een formele brief naar de ambassadeur in Nederland (van jullie land), waarin jullie:

·         Jezelf netjes introduceren en uitleggen wat de bedoeling is van deze brief.

·         Hem/haar wijzen op de ongewenste mensenrechtensituatie in het land.

·         Hem/haar proberen te overtuigen dat er iets aan gedaan moet worden.

·         Hem/haar erop wijzen dat jullie er anders iets aan gaan doen.

·         Een concreet geval van de mensenrecht schendingen aan de orde stellen.

·         Geef aan welke waarde het meest wordt geschonden: vrijheid, gelijkheid, tolerantie of democratie. Leg uit waarom dat niet kan.