SE 703 Opdrachtomschrijving PO Waardenkwartet  

 

Algemene kaders van de opdracht:

·        Deze opdracht maak je samen met één andere leerling uit je klas.

·        Voor deze opdracht staan 6 studiebelastingsuren per persoon. We werken tijdens een deel van de lessen van 27 mei t/m 12 juni 2020 aan deze opdracht (week 22 t/m 24). Daarnaast zul je ook buiten deze lessen aan deze opdracht moeten werken. Let daar op!

·        Deze opdracht is onderdeel van het PTA Levensbeschouwing en heeft een weging van 1.

 

Opdracht:

De opdracht is om de betekenis van één waarde grondig, intensief en diepzinnig uit te werken door voor deze waarde een eigen uitgebreide beschrijving (1), een eigen beeldende weergave (2) en een eigen verhaal of gedicht te maken (3) en een actuele gebeurtenis weer te geven die de betekenis van deze waarde duidelijk maakt (4). Deze 4 deelproducten worden elk op een eigen A4 weergegeven waarmee er 4 kaarten ontstaan van een kwartet, een waardenkwartet voor deze ene waarde. De waarde die jullie gaan uitwerken voor deze opdracht word je gegeven door je docent. Je krijgt daarbij twee waarden van je docent en uit deze twee waarden kiezen jullie er één.

 

Jullie maken dus vier kwartetkaarten over één waarde. Zorg ervoor dat elk A4 met één kwartetkaart er ook echt als een onderdeel van een kwartet uitziet. Verder maken jullie ook nog een logboek. Onderstaand een beschrijving waar de inhoud en verzorging van elk van vier kaarten van het waardenkwartet en het logboek aan moet voldoen.

 

Kaart 1 = een EIGEN beschrijving van de waarde

Deze beschrijving is een EIGEN weergave van wat de waarde inhoudt. Er is een aantal invalshoeken dat je hierbij kan inspireren, dat je op ideeën kan brengen, die onderstaand is een aantal vragen zijn uitgewerkt. Het is niet de bedoeling dat je deze vragen letterlijk beantwoordt. Je moet ze verwerken in een doorlopend verhaal.

 

-          Waar denk ik aan bij deze waarde? Wat zijn mijn eerste gedachten?

-          Hoe zou je deze waarde definiëren? Welke kenmerken heeft deze waarde?

-          Wat doen mensen om deze waarde te bereiken of vast te houden?

-          Welke normen of principes zijn er voor deze waarde?

-          Wat mag er wel of juist niet ten aanzien van deze waarde?

-          Is deze waarde terug te vinden in onze gemeenschappelijk moraal en hoe dan?

-          In welke situaties speelt deze waarde allemaal een rol?

-          Waar en wanneer kom je deze waarde tegen?

-          Wanneer is het makkelijk om deze waarde na te leven?

-          Wanneer is het moeilijk om deze waarde na te leven?

-          Kun je dilemma’s, moeilijke keuzes bedenken waarin deze waarde een rol speelt?

 

TIP: meestal kom je een waarde het makkelijkste op het spoor als je denkt aan situaties waar de waarde afwezig is. Bijvoorbeeld: als iemand in elkaar wordt geslagen omdat hij/zij vergat om richting aan te geven met de auto, dan kan de waarde verdraagzaamheid afwezig zijn.

 

Het is de bedoeling dat je een A4, een kwartetkaart vult met de eigen beschrijving van jullie waarde. Deze omschrijving heeft minimaal 400 woorden.

 

Een EIGEN weergave betekent dat (onderdelen van) teksten uit externe bronnen zoals woordenboeken en het internet niet mogen worden gebruikt, niet mogen worden opgenomen in jullie tekst. Je mag je wel laten inspireren door een externe bron, maar je moet steeds terugkeren naar je eigen ervaring en eigen verwoording. Lees dus bronnen om nieuwe kennis en ideeën te verwerven maar schrijf jullie eigen tekst zonder deze bronnen in beeld te hebben. Daarmee voorkom je dat je letterlijk (onderdelen van) teksten overneemt. Let op: komen delen van jullie tekst letterlijk van een externe bron, dan krijg je automatisch 0 punten voor dit onderdeel.

 

Kaart 2 = een actuele gebeurtenis 

Zoek een artikel in een krant of tijdschrift over actuele gebeurtenis dat aansluit op de beschrijving van de waarde op kaart 1 en daarbij verdieping geeft aan - dan wel meer inzicht geeft in de betekenis van de waarde. Met actueel bedoelen we dat artikel moet gaan over een gebeurtenis die na 1 augustus 2019 plaatsvond. Bij deze kaart mag je een korte toelichting geven in het logboek. Ook vermelden jullie in het logboek de bron van jullie krantenartikel: welke krant, welke datum, de url en de datum + tijdstip van raadpleging.

 

Kaart 3 = een beeldende weergave 

Maak een beeldende weergave van jullie waarde of over jullie waarde. Dit kan een tekening zijn of een foto(collage). Het gaat om een eigen ontwerp, een eigen tekening of een eigen foto of foto’s in de vorm van een collage. Je mag dus geen bestaande afbeeldingen of foto’s gebruiken. Zorg ervoor dat jullie beeldende weergave aansluit op de beschrijving van de waarde op kaart 1 en daarbij verdieping geeft aan - dan wel meer inzicht geeft in de betekenis van de waarde. Het is niet de bedoeling dat je bij de tekening of foto(collage) extra uitleg geeft met woorden, de beelden moeten voor zich spreken.

 

Kaart 4 = een zelfgeschreven verhaal of gedicht

Schrijf zelf een verhaal of gedicht. Zorg ervoor dat (de inhoud van) jullie verhaal of gedicht aansluit op de beschrijving van de waarde op kaart 1 en daarbij verdieping geeft aan - dan wel meer inzicht geeft in de betekenis van de waarde.

 

Logboek

Tijdens deze opdracht houden jullie een logboek bij met daarin de volgende zaken:

1.    De data waarop jullie aan de opdracht gewerkt hebben en per datum hoelang jullie aan de opdracht hebben gewerkt (afgerond per 15 minuten).

2.    Welke keuzes jullie bij het maken van de opdracht hebben gemaakt en waarom.

3.    Welke moeilijkheden jullie tegen kwamen en hoe jullie deze hebben opgelost. Maak je hier er niet te makkelijk vanaf, maar denk er even goed over na.

4.    Bronvermelding en eventuele toelichting bij kaart 2.

 

Neem ook dit onderdeel (het logboek) serieus! De ervaring wijst uit dat nogal wat leerlingen bij dit onderdeel veel punten laten liggen, omdat zij dit onderdeel onvolledig maken en inleveren.

 

Verzorging:

Hoewel jullie de kaarten in een Word-bestand maken en niet fysiek geprint zullen inleveren in verband met de Covid19 maatregelen, is het wel de opdracht ervoor te zorgen dat de individuele kaarten en het kwartet als geheel wel echt op kwartetkaarten lijken. Kijk dus voor de opmaak van jullie kaarten eens goed naar een bestand kwartetspel. Op elke kaart staat ergens de waarde benoemd en welke van de vier kaarten/categorieën de betreffende kaart is. Weet je nog wel hoe dat gaat bij kwartetten, dat iemand bijvoorbeeld vraagt: “Hebben jullie van de waarde vriendschap de kaart ‘Een zelfgeschreven gedicht of verhaal’.  

Verder behoort tot verzorging dat de teksten op jullie kaarten in correct Nederlands zijn geschreven en dat afbeeldingen/foto’s/tekeningen van een goede resolutie en scherp zijn zodanig dat de details waarneembaar zijn.

Een laatste onderdeel van de verzorging is dat de uitwerking van de opdracht op tijd wordt ingeleverd. De uitwerking van de opdracht, bestaande uit een waardenkwartet en een logboek, moet uiterlijk vrijdag 12 juni einde dag (week 24) worden ingeleverd. Deze uitwerking moet zijn opgeslagen in één Word-bestand en worden ingeleverd via Magister > Berichten. Of naar mijn e-mail. Eén lid van de groep levert dit Word-bestand in en in de naamgeving van het Word-bestand moet je klas en de namen van de leden van je groep zitten.

 

Eisen voor ontvankelijkheid:

De uitwerking van de opdracht kan worden beoordeeld als aan de volgende eisen is voldaan:

1.    Het bestand met de uitwerking is daadwerkelijk ingeleverd via de openstaande opdracht via Magister > Berichten, of per mail.

2.    Het bestand dat is ingeleverd in Magister is daadwerkelijk een Word-bestand.

3.    In de naamgeving van het Word-bestand dat is ingeleverd zit de afkorting van de klas en de namen van de leden van de groep die de opdracht hebben ingeleverd.

4.    De tekst van kaart 1 en 4 in het Word-bestand is niet opgenomen als afbeelding maar als losse tekst zodanig dat de plagiaatcontrole van Magister goed functioneert.