SE 703 Opdrachtomschrijving PO Waardenkwartet
Algemene kaders van de opdracht:
·
Deze opdracht maak je samen met
één andere leerling uit je klas.
·
Voor
deze opdracht staan 6 studiebelastingsuren per persoon. We werken tijdens een
deel van de lessen van 27 mei t/m 12 juni 2020 aan deze opdracht (week 22 t/m
24). Daarnaast zul je ook buiten deze lessen aan deze opdracht moeten werken.
Let daar op!
·
Deze
opdracht is onderdeel van het PTA Levensbeschouwing en heeft een weging van 1.
Opdracht:
De opdracht is om de
betekenis van één waarde grondig, intensief en diepzinnig uit te werken door
voor deze waarde een eigen uitgebreide beschrijving (1), een eigen beeldende
weergave (2) en een eigen verhaal of gedicht te maken (3) en een actuele
gebeurtenis weer te geven die de betekenis van deze waarde duidelijk maakt (4).
Deze 4 deelproducten worden elk op een eigen A4 weergegeven waarmee er 4
kaarten ontstaan van een kwartet, een waardenkwartet voor deze ene waarde. De
waarde die jullie gaan uitwerken voor deze opdracht word je gegeven door je
docent. Je krijgt daarbij twee waarden van je docent en uit deze twee waarden
kiezen jullie er één.
Jullie maken dus vier
kwartetkaarten over één waarde. Zorg ervoor dat elk A4 met één kwartetkaart er
ook echt als een onderdeel van een kwartet uitziet. Verder maken jullie ook nog
een logboek. Onderstaand een beschrijving waar de inhoud en verzorging van elk
van vier kaarten van het waardenkwartet en het logboek aan moet voldoen.
Kaart 1 = een EIGEN beschrijving van de waarde
Deze beschrijving is een EIGEN weergave van wat de waarde inhoudt. Er is
een aantal invalshoeken dat je hierbij kan inspireren, dat je op ideeën kan
brengen, die onderstaand is een aantal vragen zijn uitgewerkt. Het is niet de bedoeling dat je deze vragen letterlijk
beantwoordt. Je moet ze verwerken in een doorlopend verhaal.
-
Waar denk ik aan bij deze waarde? Wat zijn
mijn eerste gedachten?
-
Hoe zou je deze waarde definiëren? Welke
kenmerken heeft deze waarde?
-
Wat doen mensen om deze waarde te bereiken of
vast te houden?
-
Welke normen of principes zijn er voor deze
waarde?
-
Wat mag er wel of juist niet ten aanzien van
deze waarde?
-
Is deze waarde terug te vinden in onze
gemeenschappelijk moraal en hoe dan?
-
In welke situaties speelt deze waarde allemaal
een rol?
-
Waar en wanneer kom je deze waarde tegen?
-
Wanneer is het makkelijk om deze waarde na te
leven?
-
Wanneer is het moeilijk om deze waarde na te
leven?
-
Kun je dilemma’s, moeilijke keuzes bedenken
waarin deze waarde een rol speelt?
TIP:
meestal kom je een waarde het makkelijkste op het spoor als je denkt aan
situaties waar de waarde afwezig is. Bijvoorbeeld: als iemand in elkaar wordt
geslagen omdat hij/zij vergat om richting aan te geven met de auto, dan kan de
waarde verdraagzaamheid afwezig zijn.
Het is de bedoeling dat je een A4, een kwartetkaart vult met de eigen beschrijving
van jullie waarde. Deze omschrijving heeft minimaal 400 woorden.
Een EIGEN weergave betekent dat (onderdelen van) teksten uit externe bronnen
zoals woordenboeken en het internet niet mogen worden gebruikt, niet mogen
worden opgenomen in jullie tekst. Je mag je wel laten inspireren door een
externe bron, maar je moet steeds terugkeren naar je eigen ervaring en
eigen verwoording. Lees dus bronnen om nieuwe kennis en ideeën te verwerven
maar schrijf jullie eigen tekst zonder deze bronnen in beeld te hebben. Daarmee
voorkom je dat je letterlijk (onderdelen van) teksten overneemt. Let op: komen
delen van jullie tekst letterlijk van een externe bron, dan krijg je
automatisch 0 punten voor dit onderdeel.
Kaart 2 = een
actuele gebeurtenis
Zoek een artikel in
een krant of tijdschrift over actuele gebeurtenis dat aansluit op de
beschrijving van de waarde op kaart 1 en daarbij verdieping geeft aan - dan wel
meer inzicht geeft in de betekenis van de waarde. Met actueel bedoelen we dat
artikel moet gaan over een gebeurtenis die na
1 augustus 2019 plaatsvond. Bij deze kaart mag je een korte toelichting
geven in het logboek. Ook vermelden jullie in het logboek de bron van
jullie krantenartikel: welke krant, welke datum, de url en de datum + tijdstip
van raadpleging.
Kaart 3 =
een beeldende weergave
Maak een beeldende
weergave van jullie waarde of over jullie waarde. Dit kan een tekening zijn of
een foto(collage). Het gaat om een eigen
ontwerp, een eigen tekening of een eigen foto of foto’s in de vorm van een
collage. Je mag dus geen bestaande afbeeldingen of foto’s
gebruiken. Zorg ervoor dat jullie beeldende weergave aansluit op de
beschrijving van de waarde op kaart 1 en daarbij verdieping geeft aan - dan wel
meer inzicht geeft in de betekenis van de waarde. Het is niet de bedoeling dat
je bij de tekening of foto(collage) extra uitleg geeft met woorden, de beelden
moeten voor zich spreken.
Kaart 4 = een
zelfgeschreven verhaal of gedicht
Schrijf
zelf een verhaal of gedicht. Zorg ervoor dat (de inhoud van) jullie verhaal of
gedicht aansluit op de beschrijving van de waarde op kaart 1 en daarbij
verdieping geeft aan - dan wel meer inzicht geeft in de betekenis van de
waarde.
Logboek
Tijdens deze opdracht
houden jullie een logboek bij met daarin de volgende zaken:
1. De
data waarop jullie aan de opdracht gewerkt hebben en per datum hoelang jullie
aan de opdracht hebben gewerkt (afgerond per 15 minuten).
2. Welke
keuzes jullie bij het maken van de opdracht hebben gemaakt en waarom.
3. Welke
moeilijkheden jullie tegen kwamen en hoe jullie deze hebben opgelost. Maak je
hier er niet te makkelijk vanaf, maar denk er even goed over na.
4. Bronvermelding
en eventuele toelichting bij kaart 2.
Neem
ook dit onderdeel (het logboek) serieus! De ervaring wijst uit dat nogal wat
leerlingen bij dit onderdeel veel punten laten liggen, omdat zij dit onderdeel
onvolledig maken en inleveren.
Verzorging:
Hoewel jullie de kaarten in een Word-bestand maken en
niet fysiek geprint zullen inleveren in verband met de Covid19 maatregelen, is
het wel de opdracht ervoor te zorgen dat de individuele kaarten en het kwartet
als geheel wel echt op kwartetkaarten lijken. Kijk dus voor de opmaak
van jullie kaarten eens goed naar een bestand kwartetspel. Op elke kaart staat
ergens de waarde benoemd en welke van de vier kaarten/categorieën de
betreffende kaart is. Weet je nog wel hoe dat gaat bij kwartetten, dat iemand
bijvoorbeeld vraagt: “Hebben jullie van de waarde vriendschap de kaart ‘Een
zelfgeschreven gedicht of verhaal’.
Verder behoort tot verzorging dat de teksten op jullie
kaarten in correct Nederlands zijn geschreven en dat afbeeldingen/foto’s/tekeningen
van een goede resolutie en scherp zijn zodanig dat de details waarneembaar
zijn.
Een laatste onderdeel van de verzorging is dat de uitwerking van de
opdracht op tijd wordt ingeleverd. De uitwerking van de opdracht, bestaande uit
een waardenkwartet en een logboek, moet uiterlijk vrijdag 12
juni einde dag (week 24) worden ingeleverd. Deze uitwerking moet zijn
opgeslagen in één Word-bestand en worden ingeleverd via Magister >
Berichten. Of naar mijn e-mail. Eén lid van de groep levert dit Word-bestand in
en in de naamgeving van het Word-bestand moet je klas en de namen van de leden
van je groep zitten.
Eisen voor
ontvankelijkheid:
De
uitwerking van de opdracht kan worden beoordeeld als aan de volgende eisen is
voldaan:
1. Het bestand
met de uitwerking is daadwerkelijk ingeleverd via de openstaande opdracht via
Magister > Berichten, of per mail.
2. Het bestand
dat is ingeleverd in Magister is daadwerkelijk een Word-bestand.
3. In de
naamgeving van het Word-bestand dat is ingeleverd zit de afkorting van de klas
en de namen van de leden van de groep die de opdracht hebben ingeleverd.
4. De tekst van
kaart 1 en 4 in het
Word-bestand is niet opgenomen als afbeelding maar als losse tekst zodanig dat
de plagiaatcontrole van Magister goed functioneert.