Cisca Dresselhuys, Abdelhakim Chouaati & Lodewijk den Breejen over christenen in de politiek

RADIO 5 NTR : Dichtbij Nederland over christenen in de politiek

Woensdagavond 6 februari 2013 : 22.00 uur

Naar aanleiding van het opinieartikel in het Reformatorisch Dagblad van 24 januari j.l. heeft Radio 5 de moeite genomen om de schrijver Lodewijk den Breejen, oud-raadslid voor de PVDA Helmond en nu lid van de ChristenUnie hierover kort te interviewen en vervolgens in discussie te brengen met de vaste panelleden Cisca Dresselhuys en Abdelhakim Chouaati. Uitgaande van de vergaande stelling dat christelijke mensen niet thuishoren in seculiere partijen!

Uitgaande van het artikel dat u hier kunt lezen: Christenen in de PVDA?
Hieronder de info van de panelleden, aangeleverd door Victor Joseph, NTR-redacteur.

Radio programma Dichtbij Nederland: ma-vrij 21.00-24.00 uur
035-6779333
dichtbijnederland.nl

Biografie Abdelhakim

Columnist

Abdelhakim Chouaati (1981) is in zijn studententijd begonnen met schrijven. Hij plaatste zijn columns en korte verhalen op een bekend Marokkaans forum. Daar viel hij op door zijn vlotte, prozaïsche manier van schrijven en zijn satirische gevoel voor humor. Als 'online publiekstrekker' werd hij al gauw een vaste columnist voor Marokko.nl.

Na verloop van tijd besloot hij om - samen met een aantal andere columnisten en publicisten - de vleugels uit te slaan en een nieuw internetmagazine voor moslimjongeren te beginnen. Zo werd in 2002 elqalem.nl (de pen) geboren; een rebellerende opiniewebsite die - aan de vooravond van de opkomst van het nieuwe 'rechts-radicalisme' - dé stem van de zelfbewuste moslimjongere zou worden.

Abdelhakim was een van de geestelijke vaders van het internetmagazine Elqalem.nl en bedacht - onder het weinig verhullende motto - negatieve aandacht is ook aandacht - een aantal controversiële campagnes die de media haalden. Als de beleidsbepaler nam hij ook de taak van woordvoerder op zich waarbij hij in diverse debatten en televisieprogramma's van zich liet horen. Door zijn relativerende maar tegelijkertijd spitsvondige stijl van debatteren kreeg hij vaak de lachers op zijn hand. Binnen een korte tijd manifesteerde Abdelhakim zich als een pionier, een 'pen-jihadist' die op een unieke wijze wist te verwoorden wat de achterban dacht en voelde.

In die periode schreef hij als columnist onder andere twee jaar lang boekrecensies en columns voor het hogeschoolblad Profielen. Als radiocolumnist droeg hij columns voor bij de NMO (Nederlandse Moslim Omroep) in het radioprogramma Wat nou!? In 2006 haalde hij - samen met zijn oud-collega Salaheddine - een hoofdrol in een VPRO-documentaire van Sunny Bergman (Programma De toekomst. Aflevering: Hoezo integratie?).

Schrijver

Columnbundel Tweede vrouw geen bezwaar. Het brede publiek kent Abdelhakim als een vlijmscherpe analyticus met het hart op de tong. Een boek van zijn hand kon dan ook niet lang uitblijven. Op 1 maart 2010 verscheen zijn "autobiografisch geschreven" column- en verhalenbundel Tweede vrouw geen bezwaar. Zijn uitgever (uitgeverij Lemmens) schrijft hierover:

In Tweede vrouw geen bezwaar deelt Abdelhakim in grappige, soms emotionele en dan weer nuchtere columns zijn uitgesproken visie op Nederlanders en Marokkanen. Hij bespreekt het gedrag van zowel Nederlanders als Marokkanen, net als hun keuzes, hun politiek, hun godsdienstbeleving en hun sterke en zwakke punten. Eerlijk en direct, zonder omhaal. Spitsvondig zonder clownesk te worden. Tweede vrouw geen bezwaar helpt de tweedegeneratie Marokkaan, die met één been in de cultuur van zijn moederland staat en met zijn andere in de Nederlandse samenleving, om zijn positie te bepalen:

"Integreren betekent niet je eigen identiteit opgeven. De eigengereide Nederlander leest in deze bundel dat zijn opgeheven vingertje zo'n integratie soms behoorlijk ingewikkeld maakt"

Televisiemaker

Abdelhakim is een 'regisseur' van zijn eigen talent. Van het schrijven van columns en verhalen tot het bedenken van doelgroep-overstijgende (televisie)programma's en de bijbehorende art-direction; Abdelhakim is van vele markten thuis. Als televisiemaker en presentator bedacht en presenteerde hij - samen met zijn oud-compagnon Salaheddine - drie seizoenen lang (2007, 2008 en 2010) het razend populaire televisieprogramma Ab en Sal, een journalistiek-satiristisch jongerenprogramma waarin twee Marokkaanse schrijvers op een onorthodoxe wijze Nederland onder de loep nemen.

Met zijn fijnbesnaarde gevoel voor humor en art-direction (o.a. vormgeving) vormt hij een belangrijke pijler van de serie: ijzersterke sketches zoals onder andere de 'Marokkaanse Lonsdalers' en 'De Asiliclowns' onderbouwen zijn veelzijdigheid. Met de artistieke solo-sketches zoals 'Buitenlanders in Beweging' en 'Dictator El Hosni' toont hij zich daarnaast een verdienstelijk satirisch acteur.

Ab en Sal blijken een gouden duo te vormen, wat resulteert in zowel onderhoudende als spraakmakende televisie.

Abdelhakim over zijn beroep als televisiemaker:

De overstap van 'pen naar scherm' voelde voor mij haast natuurlijk aan. Ieder televisie-format begint als een vluchtig idee in het hoofd en krijgt zijn vastigheid op papier. De pen fungeert daarbij een soort van magische toverstaf die de haast ongrijpbare fantasieën tastbaar maakt.

Tot bepaalde hoogte zie ik de televisie als een geëvolueerde (of een gedegenereerde -, het is hoe je er naar kijkt) vorm van het boek. In beide communicatievormen probeer je een verhaal tot leven te brengen. In beide gevallen krijg je als lezer of kijker toegang tot een tot dan onbekende wereld.

Bij het schrijven van een boek worden complete werelden geschapen en vervolgens weer afgebroken. Als schrijver probeer je de kleinste emoties van je personages te vangen en te vertalen naar woorden. Als televisiemaker maak je ook een vertaalslag, maar dan van een (door een verhaal of filmscript) opgeroepen beeld in je hoofd naar een projectie op een (televisie)scherm. Het podium verschuift; van de eindeloze verbeelding in je hoofd naar de 'tastbare' beperkingen van deze wereld. Daarom vinden mensen ook vaak het boek beter dan de film.

"Maar uiteindelijk draait het allemaal om het spelen met emotie, het (eigen) inlevingsvermogen en de kracht van verbeelding."

Cisca Dresselhuys

Cisca DresselhuysFrancisca Dresselhuys (1943) afgekort Cisca, werd geboren in Leeuwarden en heeft inmiddels een glansrijke carrière achter de rug. Ze begon haar journalistieke loopbaan bij dagblad Trouw. Daarna vertrok ze naar het feministisch maandblad Opzij waar ze 27 jaar hoofdredactrice van was. Cisca's werk is meerdere malen bekroond. Ze won in 2001 de Anne Vondelingprijs, een prijs voor politieke journalistiek, voor haar columns en de serie de 'Feministische Meetlat' waarin ze volgens de jury 'het handelen van politici inzichtelijk maakt en hen op het netvlies van de lezers plaatst''. In 2008 won ze een oeuvreprijs die ze te danken heeft aan haar totale bijdrage aan het tijdschriftenvak. Sinds haar pensioen werkt ze onder andere als columniste voor de KRO-radio en schrijft ze interviews voor Nouveau en Zin. Ook geeft ze masterclasses interviewen aan de Academies voor Journalistiek in Zwolle en Tilburg. Bekijk hier de aflevering van Helden van Toen met Cisca in de hoofdrol.


Plaats een reactie:



Jurebeemn
Jurebeemn

He has played key roles in several MS clinical trials, including pivotal registration trials of IFNОІ 1a Avonex and natalizumab Tysabri for relapsing remitting MS levitra foie When using non invasive ventilation, initial CPAP pressure is typically set at 5 7 cm H 2 0 and BiPAP pressures at 8 10 cm H 2 0 inspiratory and 4 5 cm H 2 0 expiratory with up or down titration as needed max 15 cm H 2 0 for CPAP and 20 10 cm H 2 0 for BiPAP